Home » Gezond Bezig » Sport&Beweging » 7 redenen waarom je Kettlebells zou moeten proberen

7 redenen waarom je Kettlebells zou moeten proberen

De oorsprong, de voordelen en de aanschaf

Kettlebells zijn kanonskogel vormige trainingshulpmiddelen die je aan je routine moet toevoegen als je een slanker en strakker figuur wilt hebben, zonder veel tijd hieraan te spenderen. Als je deze gewichten in de sportschool hebt gezien, maar ze hebt vermeden omdat je niet wist waarvoor je ze moest gebruiken, dan ben je hier aan het juiste adres.

 

Wat is een kettlebell?

Een kettlebell is een gietijzeren gewicht dat lijkt op een kanonskogel met een handvat en kan variëren van 4 tot 40 kilo. De kettlebell wordt ook wel "girya" of "ball of strength" genoemd en is ontstaan in het oude Rusland. 

De unieke vorm van de kettlebell zorgt ervoor dat je ballistische en zwaaiende bewegingen kunt doen, die je niet met traditionele gewichten kunt doen. De kettlebell is zo veelzijdig dat hij zelfs barbells, dumbbells, medicine balls en cardio-apparatuur kan vervangen. 

Zeven voordelen

Hier zijn haar 7 redenen waarom je kettlebell training een deel van je trainingsroutine zou moeten maken.

1.Ze helpen je om een ​​slank en gespierd lichaam te krijgen.

Kettlebells trainen het lichaam van top tot teen en creëren een full-body workout. Kettlebells combineren de voordelen van spierversteviging, cardiorespiratoire conditie, vetverlies en spieruithoudingsvermogen, terwijl ze ook sterkte en kracht vergroten, de flexibiliteit verbeteren, de droge spiermassa vergroten, stress verminderen en het vertrouwen vergroten. Geen enkel ander gewicht of fitnessapparaat doet zoveel dingen tegelijkertijd.

2. Je hebt minder moeite met dagelijkse activiteiten om uit te voeren.

Trainen met een kettlebell is de definitie van wat fitnessprofessionals een 'functionele' training noemen. Dat betekent dat het je spieren op dezelfde manier bewerkt als wanneer je dagelijkse activiteiten uitvoert, zoals het oppakken van een peuter, het dragen van je laptoptas, het tillen van een literpak melk, of het sjouwen met een zware boodschappentas. Het handvat en de zwaaiende bewegingen maken de kettlebell ook populair voor het versterken van de pols en onderarm. Wedden dat je portemonnee of werktas na een paar kettlebell-sessies een stuk lichter zullen aanvoelen! 

3. Je zult meer vet verbranden
Een van de grootste fouten die beginners maken met kettlebell-training is het trainen zonder een gecertificeerde trainer. De trainer kan je helpen om de juiste houding aan te leren, natuurlijk kun je het gewicht voor je borst houden terwijl je squats of lunges doet of het gebruikt om armkrullen te maken, maar als dat alles is wat je doet, mis je alle ongelooflijke driedimensionale bewegingen waarvoor het gemaakt is    en de effecten die deze oefeningen op je lichaam kunnen hebben.

Als je op zoek bent naar inspiratie en instructie, boek dan een paar sessies met een gekwalificeerde instructeur of koop een kettlebell-trainingsboek of dvd. Zorg ervoor dat je begint met een warming-up van het hele lichaam. Het bloed laten stromen naar je spieren is essentieel voor elke training, maar meer dan ooit wanneer je een ijzeren bal ronddraait. Verder is het raadzaam om aan je cardiovasculaire systeem(bloedsomloop) te werken door te wandelen of te joggen en je spieren en gewrichten losser te maken. Ook wordt je geadviseerd om wat schouderrollen, squats, lunges, plankruimtes of push-ups (indien nodig op knieën) en springers te doen voordat je met de kettlebell- training gaat starten.

4. Je verliest meer gewicht in minder tijd

Kettlebells bieden grote resultaten in minder tijd. Omdat kettlebell-training meerdere spiergroepen aanpakt, verbrandt je tegelijkertijd vet terwijl je traint. work-outs kunnen je hele lichaam aanspannen en versterken, maar met de dynamische bewegingen van alle spieren verbrandt je ook heel veel calorieën — Je kunt maximaal 400 calorieën verbranden in slechts 20 minuten met een all-out kettlebell-training, die te vergelijken is met 1 uur lang hardlopen en gewichtheffen in de sportschool.

5. Je zult merken dat je sterker bent dan je dacht

Misschien heb je nooit eerder met een dumbbell zwaarder dan 2,5 kilo gewerkt maar aanbevolen wordt dat vrouwen beginnen met een 4 of 8 kilo en/of een 8 of 12 kilo gewicht wanneer je overschakelt naar kettlebells . Je zult het zwaardere gewicht willen gebruiken wanneer de kracht uit je benen komt (zoals bij de swing, als je het eenmaal onder de knie hebt) en het lichtere gewicht tijdens een beweging waarbij je armen worden benadrukt, zoals een press of een halo triceps. Wanneer je deze gewichten combineert met de kracht van meerdere spiergroepen, kun je meer gewicht tillen dan je denkt dat je kunt. De kettlebell helpt je heupen te versterken, de krachtbron voor de meeste atletiek. Of je nu springt, schopt, gooit of swingt voor je sport, de kracht komt altijd vanuit je heupen.

6. Je houding zal verbeteren. 

De kettlebell helpt je rug te stabiliseren en te versterken. Je kunt met de kettlebell werken aan kracht, flexibiliteit en stabiliteit. Kettlebells verhogen bovendien de weerstand tegen letsel omdat ze de gewrichten helpen versterken en het bewegingsbereik verbeteren. Het gebruik van zoveel spiergroepen in combinatie betekent dat je kern 360 graden moet blijven bewegen om elke beweging te stabiliseren. Goede vorm is noodzakelijk in kettlebell workouts, dus stop en rust als je het gevoel hebt als dit verslechtert. Het belangrijkste ding om in gedachten te houden is dat de hele structuur van je rug en buikspieren onbewust recht moet blijven, alsof je een stijf korset draagt. Elke voorwaartse buiging die je doet moet vanuit je heupen komen of van de plooi bovenaan je been, in plaats van van een gebogen rug. (Voel je ergens pijn of wil de oefening niet goed lukken, controleer dan of je de oefening correct uitvoert en herhaal de oefening pas als je hem probleemloos kunt uitvoeren). 

7. Je vergroot je achterwerk in één beweging
De kettlebell swing is de basis voor vele andere kettlebell oefeningen, en het versterkt tegelijkertijd je bil en buikspieren. 

Hier een voorbeeld van de Swing: 

Ga met je voeten op heupbreedte van elkaar staan, je heupen en knieën licht gebogen, je rug en armen recht. Pak de kettlebell bij het handvat met beide handen vast, de knokkels naar voren gericht. Adem in en zwaai de kettlebell iets naar achteren tussen je benen. Adem uit en duw vervolgens krachtig je heupen en bekken naar voren om de kettlebell omhoog te duwen tot ongeveer borsthoogte. Ga door met één vloeiende beweging terwijl je terug naar het begin gaat en herhaal. Terwijl je de kettlebell laat zakken, zullen je buikspieren samentrekken — zoals een  crunch. Doe in een zo kort mogelijke tijd 10 sets van 20 two arm swings en neem na iedere set een korte pauze. 

Tip: Als de two hand swing je gemakkelijk afgaat, kun je het combineren met de one hand swing.

 

De aanschaf van de kettlebell

Ben je geïnspireerd en wil je ook aan de slag met de kettlebell dan kan ik je het pakket van Jesse van der Velde van harte aanbevelen.

Jesse begon in 2006 met sporten en bewegen en hielp vele mensen met zijn training om van hun overtollig gewicht af te komen.

Niet lang daarna ontdekte hij de kettlebell die toen nog helemaal niet zo bekend was in Nederland. Hij behaalde in 2007 zijn Certificaat Master Kettlebell Instructor en in 2008 en 2009 zijn Certificaat Master Kettlebell Instructor 1 en 2. Met zijn training lukte het niet alleen om mensen te laten afvallen maar ook om spiermassa te ontwikkelen. Hij was in staat om de workouttijd met bijna twee derde te verminderen.

Het pakket van Jesse bestaat uit een een serie dvd's plus een kettlebell naar keuze

Jesse begeleid je hier van begin tot het eind en zorgt dat je de juiste houding gaat aannemen wat van noodzakelijk belang is. Het pakket bevat de volgende dvs's:

 

DVD 1: Vet verbranding programma

DVD 2: Buikspieren programma

DVD 3: Benen programma

DVD 4: Conditie & Total Body programma

DVD 5: Kettlebel Vet-Killer

De eerste stap in het gebruik van kettlebells in het comfort van je eigen huis, is het kiezen van de juiste maat. Je zou in staat moeten zijn om acht tot tien herhalingen per oefening te voltooien zonder de kettlebell op de grond te plaatsen. Als de oefeningen te makkelijk worden kun je dit gewicht verhogen. Omdat je met een zwaar gewicht slingert zorg je ervoor dat je aan alle kanten voldoende ruimte hebt.
 

Wil je starten? Schaf een gewicht aan dat bij je past. Het gaat er in het begin vooral om de oefeningen ‘eigen’ te maken en goed aan te leren. De richtlijn is:

  • Vrouw – redelijke conditie: 4 of 8kg
  • Vrouw – goede conditie: 8 of 12kg
  • Man – redelijke conditie: 8 of 12kg
  • Man – goede conditie: 12 of 16kg

Je kunt de Kettlebell Workout van Jesse van der Velde bestellen door op onderstaande oranje knop te klikken.

Bij het bestellen van de Kettlebell Workout krijg je een pakket thuisgestuurd waarmee je gelijk met de trainingen kunt beginnen. Nadat je hebt afgerekend wordt het pakket binnen een paar dagen naar jou toegestuurd. Bevalt de Kettlebell Workout jou niet? Dan kun je  binnen 30 dagen het pakketje terugsturen en je geld zal binnen 21 dagen teruggestort worden op je rekening.


Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen